Σάββατο 7 Ιουλίου 2007

Εκεί που έχουμε το μυαλό μας..

Η είδηση προέρχεται από το περιοδικό ΜΟΤΟ, τεύχος 12/2007. Στο editorial του Βασίλη Καραχάλιου, μεταξύ των άλλων, γράφεται η είδηση πως, από διαρρέουσες πληροφορίες μέσα από το βρεττανικό Υπουργείο Μεταφορών, το Ηνωμένο Βασίλειο σκέφτεται να διεξάγει ανεξάρτητες δοκιμές σε όλα τα κράνη που κυκλοφορούν στην εκεί εγχώρια αγορά. Κι αυτό γιατί, σύμφωνα με τα στατιστικά, το 80%, ή και περισσότερο, από τους θανάτους με μοτοσυκλέτα έχουν ως αίτιο το χτύπημα του κεφαλιού του αναβάτη. Φαίνεται λοπόν οτι θα προβούν σε αυτές τις δοκιμές οι οποίες θα είναι πέρα από τα ευρωπαικά standards (προδιαγραφή ECE R22/05). Για την ιστορία, η προδιαγραφή αυτή είναι το αντίστοιχο των crash test για τα αυτοκίνητα. Προβλέπει δοκιμές σε πολύ συγκεκριμένα σημεία του κράνους και όχι σε όλη την επιφάνειά του, πράγμα που θέλει να κάνει το Υπουργείο.

Το επιπλέον όμως, και σημαντικότερο για μένα, είναι οτι αφού γίνουν οι δοκιμές θα δημοσιεύσουν, με ένα σύστημα κατάταξης, τα αποτελέσματα! Θα υπάρξει λοιπόν σαφής σύγκριση και πιστεύω, σε μια χώρα με πολύ μεγαλύτερη μοτοσυκλετιστική παιδεία από τη δικιά μας, μεταβολή των πωλήσεων κάθε κράνους.

Αυτό βέβαια κάθε άλλο παρά κακό είναι. Κάτι τέτοιο θα θέσει τον αναταγωνισμό των εταιρειών σε νέα πλαίσια, έξω από τα τυπικά (αν και πολύ ουσιώδη) των προδιαγραφών και θα οδηγήσει σε ασφαλέστερα κράνη για όσους οδηγούμε μοτοσυκλέτα.

Μια τέτοια είδηση βέβαια, προερχόμενη από το εξωτερικό, αναπόφευκτα και για άλλη μια φορά, μας φέρνει μπροστά στην ελληνική πραγματικότητα. Σε μια πραγματικότητα που κυριαρχούν η χαμηλή (για να μην πω κακή ή απούσα) οδηγική εκπαίδευση, η ελάχιστη οδηγική παιδεία και το μικρό ενδιαφέρον να γίνουμε καλύτεροι και, κατά συνέπεια, ασφαλέστεροι οδηγοί.

Ασφαλέστεροι πρώτα πρωτα για εμάς τους ίδιους που οδηγούμε μοτοσυκλέτα. Γιατί ό,τι και να κάνουμε, η παθητική ασφάλεια που απολαμβάνουμε είναι κατά πάρα πολύ μικρότερη από αυτή ενός αυτοκινήτου. Την έλλειψη αυτή έρχονται να καλύψουν είδη προστατευτικής ένδυσης, με πρώτο και καλύτερο το κράνος. Ακολουθούν μπουφάν, παντελονια, στολές, μπότες, ζώνες κ.α.

Το άρθρο τελειώνει ως εξής: "Και για να προλάβω όσους ρωτήσουν -και πώς θα είσαι αν τα φοράς όλα αυτά;- απαντώ: Πιο ασφαλής". Ένας απλός, όσο και αφοπλιστικός συλλογισμός. Και αν αναρωτηθεί κανείς ποιός θα ρωτήσει κάτι τέτοιο σας απαντώ: ΠΑΡΑ ΠΟΛΛΟΙ! Τουλάχιστον εδώ σην Ελλάδα.

Είναι οι ίδιοι που λένε "έλα μωρέ, κράνος, εγώ μέχρι εδώ πιο κάτω θα πάω." Ή "εγώ οδηγώ από μικρό παιδί και δεν έχω πέσει, τώρα θα πέσω;" και άλλα τέτοια χαριτωμένα.. Είναι επίσης οι ίδιοι που ξοδεύουν 2000, 5000, 10000, 15000 ή και 20000 ευρώ για την αγορά της αγαπημένης τους (και καλά κάνουν αφού τη θέλουν), συνεχίζουν περαιτέρω έξοδα για τη βελτίωσή της (βελτιωτικά κιτ, εξατμμίσεις κ.α.) και δεν δίνουν τα κατά πολύ λιγότερα χρήματα να αποκτήσουν τουλάχιστον ένα κράνος προδιαγραφών (και όχι αυτά που πουλάνε ακόμα και στα supermarket με 20-30 ευρώ!). Για επιπλέον προστασία ούτε λόγος...

Και είναι οι ίδιοι που πρώτοι αντέδρασαν στην αύξηση του προστίμου για τη μη χρήση κράνους στον νέο ΚΟΚ (εγκυκλοπαιδικά, 350 ευρώ και 10 μέρες αφαίρεση άδειας οδήγησης, όσο και η ζώνη). Ρε φίλε, σε νοιάζει αν θα πληρώσεις το πρόστιμο πιο πολύ αν θα ανοίξει το κεφάλι σου σαν καρπούζι αν πέσεις κάτω;! Πρέπει δηλαδή να φοβόμαστε το πρόστιμο για να προσέχουμε το κεφάλι μας και τον εαυτό μας; Εκεί έχουμε φτάσει;

Κατηγορούμε το ΚΟΚ οτι είναι εισπρακτικός και δεν έχει ως στόχο να μας προστατέψει. Οτι δεν έχουμε δρόμους και υποδομές ασφαλούς οδήγησης όπως στο εξωτερικό. Και τί κάνουμε γι' αυτό; Με μεγαλοπρεπή διάθεση και αίσθημα αυτοθυσίας δεν παίρνουμε κανένα μέτρο αυτοπροστασίας! ΝΑΙ, μπορεί ο ΚΟΚ να μη είναι αυτός που πρέπει. ΝΑΙ, ο τρόπος εφαρμογής του φαίνεται εισπρακτικός και χωρίς άλλη ουσία. ΝΑΙ, δεν έχουμε και το καλύτερο οδικό δίκτυο και τις ανάλογες οδικές υποδομές και υποδομές εκπαίδευσης. Και ΝΑΙ, οδηγούμε οι περισσότεροι ( αυτοκίνητα και μοτοσυκλετες) σαν να μας ανήκει ο δρόμος και όλοι να πρέπει να υποταχθούν στο θέλημά μας.

Και αντι, βλέποντας και παραδεχόμενοι όλα αυτά, να εξοπλιζόμαστε και να προστατεύουμε εαυτούς όσο μπορούμε καλύτερα όταν οδηγούμε τη μηχανή μας, εμείς τί κάνουμε; Συνεχίζουμε κατά το σύνηθες. Απροστάτευτοι. Τζάμπα τότε και οι διαμαρτυρίες, τζάμπα και οι προσπάθειες διαφόρων για αλλαγή. Όλα τα πορίσματα για τα ατυχήματα θα χρεώνονται στους οδηγούς γιατί δεν φορούσαν κράνος, γιατί δεν είχανα προστατευτικό εξοπλισμό γιατί, γιατί, γιατί.. Πουθενά δεν θα φταίει ο δρόμος, η σήμανση που δεν υπήρχε, ο ελλειπής φωτισμός κ.α. Εν ολίγοις, προσφέρουμε οι ίδιοι απαντήσεις και διεξόδους στην πολιτεία στις διαμαρτυρίες μας.

ΠΡΕΠΕΙ να απαιτούμε. Ξοδεύουμε απίστευτα πολλές ώρες πάνω στη μοτοσυκλέτες για μετακινήσεις. Αλλά να τ0 κάνουμε σωστά. Καταρχήν για εμάς. Για να ξορκίσουμε και την άποψη οτι η μοτοσυκλέτα σκοτώνει. ΟΧΙ, δεν σκοτώνει. Το μυαλό αυτού που την καβαλάει σκοτώνει που με τον τρόπο του αυξάνει (δραματικά) τις πιθανότητες. Σαν αυτούς που οδηγούν έχοντας το κράνος κρεμασμένο στο χέρι τους ή αποθηκευμένο στην βαλίτσα της μηχανής τους ώστε να το φορέσουν αν υποψιαστούν τροχονόμο..

Για να τελειώσουμε από το κράνος απ' όπου και ξεκινήσαμε... Ο σκοπός του είναι να προστατέψει το μυαλό μας. Εκεί και το βάζουμε. Τώρα, αν πιστεύουμε οτι το μυαλό μας είναι στο κεφάλι μας, στον αγκώνα μας ή κάπου αλλού αυτό είναι προσωπικά δεδομένα και δεν θα επέμβω...

Πάντα όρθιοι..

14 σχόλια:

Σοφία είπε...

Πρέπει να σου πω ότι συμφωνώ ΑΠΟΛΥΤΑ με όλα όσα λες. Μετακινούμαι με μοτοσυκλέτες (ως συνεπιβάτης) εδώ και 15 χρόνια. Στην Ελλάδα φορούσα ένα κράνος της κακιάς ώρας και κάποιες φορές ούτε καν αυτό. Στην Αγγλία έχω κράνος με τέλεια εφαρμογή (στο μαγαζί το τσέκαραν πίσω, στο πλάι και μπροστά για να εφαρμόζει σωστά), ειδικά γάντια, και για τα μακρινά ταξίδια, που κάνω σπάνια, ειδικό μπουφάν που επίσης έχει ελεγθεί η εφαρμογή του πριν το αγοράσω. Παντελόνι και ειδικές μπότες δεν έχω, αλλά αν έκανα μεγάλα ταξίδια θα έπαιρνα κι από αυτά. Εννοείται ότι ταξιδεύω με έμπειρο και πολύ προσεκτικό οδηγό, δεν φοράω ποτέ πέδιλα ή κοντά παντελόνια πάνω στη μηχανή, και όπως είπα δεν κάνω μεγάλα ταξίδια (ούτε ταξίδια με μεγάλες ταχύτητες). Και ναι, αισθάνεσαι πολύ πιο ασφαλής όταν είσαι προστατευμένος, παρά όταν ανεβαίνεις στη μηχανή με βάρκα την ελπίδα.

Όσο για τα πρόστιμα του ΚΟΚ, τα 350 ευρώ είναι λίγα. Επιπλέον, θα έπρεπε να πέφτει πρόστιμο και όταν φοράς λάθος κράνος (π.χ. λάθος μέγεθος) ή όταν το φοράς χωρίς να το έχεις δέσει ή με το λουράκι χαλαρό (ο τέλειος τρόπος να ξελαιμιαστείς αν πέσεις από τη μηχανή).

Α και κάτι άλλο. Στην Αγγλία υπάρχουν για πολλά άλλα πράγματα ανεξάρτητοι έλεγχοι (από το κράτος και όχι μόνο) που δημοσιεύονται ανοιχτά για την προστασία του καταναλωτή - μια έννοια που στην Ελλάδα ακόμα είναι στα σπάργανα.

Я верю в Сталина είπε...

Θα συμφωνήσω με τη Σοφία όσο αφορά στα μέτρα ελέγχου και πρόληψης, τόσο στο κατάστημα αγοράς αξεσουάρ, όσο και στο δρόμο από την τροχαία. Εδώ πάντως, αν όχι όλοι οι περισσότεροι τουλάχιστον (με συντριπτική πλειοψηφία) κυκλοφορούν μέσα στα δερμάτινα με επενδυσεις (τα ειδικά δηλαδή μπουφάν) όπως και τα ειδικά παντελόνια και μπότες, ανεξάρτητα από την απόσταση...

Η αλήθεια είναι πως εκτός Ελλάδος υπάρχει μια άλλη πραγματικότητα σε σχέση με τη μηχανοκίνηση, γενικότερα.

Я верю в Сталина είπε...

Α! και δεν κάνουν σφήνες και άλλα τέτοια γλαφυρα. Αρκεί να σου πω πως οι μηχανές πάνε στη μέση της λωρίδας κι όχι όπου χωράει...

Σοφία είπε...

Κι εδώ, πάντα στη μέση της λωρίδας, κανονικά σαν αυτοκίνητα.

Ανώνυμος είπε...

Έτσι οπως τα περιγράφει η Σοφία ήταν και στη Γερμανία , μοτοσυκλέτες κανονικα πίσω απο τα αυτοκίνητα ούτε δεξιά προσπέραση ουτε ανάμεσα με ελιγμούς...πάντα με όλα τα αξεσουάρ ντυμένοι οι οδηγοί και συνοδηγοί...στην Ελλάδα όλα χύμα στο κύμα...εγώ φοβάμαι τις μηχανές αλλα τώρα τελευταία παίζω με την σκέψη να μάθω να οδηγώ μηχανή , λέτε έτσι να μου φύγει ο φόβος?

prophet81 είπε...

- Κράνος δεν θα φορέσεις;
- Τι λες ρε μεγάλε. Σιγά μη φορέσω κράνος. Άσε που θα χαλάσει και το μαλί μου!!!!!!!

Κλασικός διάλογος ε;
Καλημέρα και πολλά φιλιά στα μούτρα σε όλους...

Dream_Rider είπε...

Καλησπέρα σε όλους!

@Σοφία
Αχά! Ωστε ανεβαίνουμε και σε μοτοσυκλέτα;! Εύγε! Ανέβηκες κι άλλο στην εκτίμησή μου. Ως αναφορά τώρα το post, δεν ξέρω πόσο καρό έχεις να "καβαλήσεις" στην Ελλάδα, πάντως σε σχέση με πριν από λίγα χρόνια τα πράγματα ως αναφορά στο θέμα κράνος έχουν βελτιωθεί. Σε δύο πλευρές. Πρώτον, περισσότεροι αναβάτες ενδιαφέρονται και αγοράζουν το σωστό κράνος (μέγεθος, προδιαγραφές κτλ). Τώρα, το αν το φοράνε και πόσο είναι άλλο θέμα. Δεύτερον, και στο θέμα προστασίας προσωπικά διαπιστώνω βελτίωση. Αλλά και πάλι, είναι θέμα παιδείας και αποδοχής της έννοιας ΜΕΤΑΚΙΝΟΥΜΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΜΕ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ γιατί την επιλέγω ως προσωπικό μέσο μεταφοράς και όχι επειδή με κάνει πιο μάγκα, πιο όμορφο κτλ..
Προσωπικά, ταξίδια έχω κάνει αρκετά, μικρά και μεγάλα. Έχω πέσει δύο φορές και ευχαριστώ το Θεό που φορούσα τα πάντα και δεν έπαθα ούτε γρατσουνιά!
Όσο για τις ανεξάρτητες αρχές στην Ελλάδα... No comment..

@Δημοσθένης
Στα λίγα ταξίδια που έχω κάνει στο εξωτερικό αυτή την εικόνα έχω και εγώ. Όπου και να πάνε, η πλειοψηφία τουλάχιστον, είναι τυπικοί στην προστασία τους. Ακόμα και στη δουλειά να πηγαίνουνε, φοράνε τα πάντα και όταν φτάσουνε αλλάζουνε. Άλλη νοοτροπία..

@Τρελοφαντασμένη.
Απ' ότι ξέρω στη Γερμανία είναι και άλλος ο ΚΟΚ. Υποχρεώνει τους αναβάτες να φοράνε προστατευτικό εξοπλισμό και περιγράφει και τί είδους. Και αυτό ισχύει για πολά χρόνια , δεν είναι κάτι πρόσφατο.

@prophet81
Πιο κλασσικός κι απ΄τον Μπετόβεν..
Σκοτώθηκε άνθρωπος μπροστά στα μάτια μου οδηγώντας παπάκι σταματημένος σε φανάρι γιατί άργησε (;;)να κατεβάσει το πόδι του κάτω και να στηριχθεί με συνέπεια να πέσει και το κεφάλι του να χτυπήσει στο κράσπεδο. Έτσι απλά. Ούτε ταχύτητα, ούτε φιγούρα, ούτε επικίνδυνη οδήγηση. Δεν φορούσε κράνος. Και αυτό που θα μπορούσε να εξελιχθεί ίσως σε ανέκδοτο, έγινε τραγωδία...

Πρασσάς K. είπε...

Δεδομένης της επικινδυνότητας της ανώριμης οδηγικής συμπεριφοράς στην περίπτωση της μηχανής μήπως θα έπρεπε να εξετάσουμε και την αναθεώρηση του ορίου ηλικίας για τη χορήγηση διπλώματος οδήγησης δικύκλων;

Dream_Rider είπε...

@Κώστας

Το όριο ηλικίας για μηχανές άνω των 125 κυβικών είναι ήδη ανεβασμένο στα 21 χρόνια. Δεν συμφωνώ και τόσο με την άποψη αυτή. Το ίδιο επικίνδυνα συμπεριφέρεται και ένας 18χρονος ο οποίος μόλις πήρε το δίπλωμα του αυτοκινήτου και οδηγεί για να μοιάσει το Σουμάχερ. Και μάλιστα σε αυτήν την περίπτωση το αυτοκίνητο του δίνει και την ψευδή αίσθηση της ασφάλειας..

Σοφία είπε...

Χιχι πού να οδηγούσα κιόλας ;-)

Στην Ελλάδα "καβάλησα" τελευταία φορά πέρσυ τέτοιο καιρό, και το πρόσεξα ότι φοράνε κράνος οι περισσότεροι πλέον. Πάντως ακόμα υπάρχουν οδηγοί και αναβάτες χωρίς, πράγμα που δεν συμβαίνει ποτέ εδώ. Και στο δρομάκι της γειτονιάς σου να είσαι, το κράνος το φοράς απαραίτητα, γιατί έχει γίνει συνείδηση στον κόσμο ότι δεν σκοτώνει μόνο η ταχύτητα.

Я верю в Сталина είπε...

φωτό φοινικόδασος;

tulipa nera είπε...

Σε όλα αυτά που λέτε, να προσθέσω κάτι ακόμα, που το έμαθα κι εγώ όταν έδινα για δίπλωμα μηχανής. Ο ΚΟΚ επιβάλλει τη χρήση κράνους στον οδηγό, αλλά για το συνοδηγό... τίποτα! Κι εδώ που τα λέμε, αν ο οδηγός είναι εκτεθειμένος μία φορά, ο συνεπιβάτης είναι δέκα... Επιπλέον, στις εξετάσεις πηγαίνεις με κράνος, χωρίς να γίνεται καν νύξη για τα υπόλοιπα προστατευτικά αξεσουάρ και ρούχα. Οι δρόμοι πράγματι είναι άθλιοι, αλλά δεν είναι μόνο αυτό... Πάνω από όλα είναι η νοοτροπία μας- εκείνη του κράτους και εκείνη του πολίτη- που είναι επικίνδυνη...

Dream_Rider είπε...

Καλημέρα!

@Δημοσθένης
Φωτό Χαλκίδα, περιοχή Αλυκές απογευματάκι..

@tulipa nera
Με το νέο ΚΟΚ είναι υποχρεωτικό και για το συνεπιβάτη. Όσο για τα άλλα που παρατηρείς, έχεις δίκιο. Όταν σκοπό της εκπαίδευσης (λέμε τώρα) είναι να πάρεις απλά το δίπλωμα για να το έχεις μαζί σου και αφήνονται όλα τα άλλα στη δική μας διακριτική ευχέρια και επιθυμία τότε..

Dream_Rider είπε...

@tulipa nera

Συγνώμη που δεν το είπα και πιο πάνω! Καλωςήρθες!